Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „Zamknij” na dole tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.

Zamknij

          Dzisiaj jest 12.12.2017
Strona głównaRekrutacjaKontaktLinkiBiuletyn Informacji Publicznej


Program "Uczenie się przez całe życie" Leonardo da Vinci


Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”

Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora i Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną oraz za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.


„Wielokulturowy rodowód przetwórstwa spożywczego w Andaluzji”
w ramach programu Leonardo da Vinci.


    Realizacja projektu została w całości sfinansowana ze środków Unii Europejskiej. Jego uczestnikami była 20-osobowa grupa uczniów Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w Katowicach, w tym 13 osób z kl. IV technikum i 7 osób z kl. III zasadniczej szkoły zawodowej.
    Staż, w formie 3-tygodniowej praktyki, był najważniejszą częścią projektu i odbył się w listopadzie 2013 r. w Grenadzie w Hiszpanii. Naszym hiszpańskim partnerem był Europroyectos LdV - firma pośrednicząca, zajmująca się organizacją miejsc praktyk i logistyczną obsługą pobytu.
    Wyjazd na staż poprzedziło przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne. W ramach tego przygotowania zorganizowany został 30-godzinny kurs języka angielskiego zawodowego, 20- godzinny kurs języka hiszpańskiego, Dzień Hiszpański – z przygotowanymi przez uczestników prezentacjami, a przez innych uczniów szkoły scenkami dotyczącymi historii, kultury, zwyczajów i współczesnego oblicza tego kraju, a także szkolenie prowadzone przez pedagoga i kurs na temat bezpieczeństwa podróży i pobytu za granicą.
    Miejscami praktyk były ciastkarnie, piekarnie i firma przetwórstwa mięsa.
    W czasie trwania stażu uczestnicy zapoznali się z organizacją produkcji żywności w firmach hiszpańskich, z asortymentem i przebiegiem produkcji, a także z zasadami zaopatrzenia, magazynowania, kontroli jakości i metodami promocji wyrobów stosowanymi w firmach stażowych. Hiszpańskie produkty spożywcze odbiegają w dużym stopniu od wyrobów wytwarzanych w Polsce. Uczniowie mogli więc nie tylko udoskonalić swoje umiejętności, ale także nauczyć się wielu nowości, większość z nich można byłoby z powodzeniem przenieść na rynek polski.
    Wiodącym tematem projektu był wielokulturowy rodowód przetwórstwa spożywczego w Andaluzji. Wielokulturowość tego regionu jest szczególnie widoczna w Grenadzie, miejscu naszego pobytu, która była ostatnim bastionem Maurów w Europie.
    Do dzisiaj w Grenadzie na każdym kroku są widoczne ślady wielowiekowego panowania Maurów. Wpływy arabskie ukształtowały także kuchnie i produkty spożywcze tego regionu. Maurowie byli mistrzami sztuki cukierniczej, stąd tak wiele ciast wytwarzanych do dnia dzisiejszego w Andaluzji ma korzenie arabskie. Pieczywo hiszpańskie i tradycyjne hiszpańskie przetwory mięsne z wieprzowiny są natomiast typowe dla kuchni i diety śródziemnomorskiej, która jest spuścizną starożytnych Greków i Rzymian.
    Fundusze unijne przeznaczone na realizację programu kulturowego pozwoliły uczestnikom wyjazdu na zwiedzenie Allhambry – sławnego na cały świat mauretańskiego kompleksu pałacowego w Grenadzie, Sewilli - stolicy Andaluzji, a także Salobreny – typowego śródziemnomorskiego kurortu z historyczną białą zabudową.
    Po zakończeniu stażu uczniowie wykonali prezentacje multimedialne związane z odbytą praktyką. Dotyczyły one różnych aspektów przetwarzania żywności w firmach hiszpańskich, ze szczególnym uwzględnieniem produktów o charakterze tradycyjnym, typowym dla tego regionu, które zostały ukształtowane pod wpływem różnych kultur.
    Pobyt w Hiszpanii pozwolił młodzieży na doskonalenie języka angielskiego, gdyż w trakcie stażu i pobytu porozumiewano się głównie w tym języku. Uczniowie opanowali także podstawowe zwroty w języku hiszpańskim. Wyjazd miał również znaczenie dla rozwoju osobowego uczestników: kształtował postawy asertywne, umiejętność adaptacji i radzenia sobie w nietypowych, często trudnych sytuacjach, zwiększył ich poczucie własnej wartości i obycie w świecie, umożliwił nawiązanie nowych znajomości i przyjaźni.
    Pracodawcy, u których odbywały się praktyki, wysoko ocenili umiejętności, pracowitość i wiedzę stażystów, czego potwierdzeniem były listy referencyjne, które otrzymali wszyscy uczestnicy.
    Ważnym potwierdzeniem wiedzy, kwalifikacji i kompetencji zdobytych przez uczniów w czasie stażu jest także otrzymany przez uczestników dokument Europass Mobilność, wydany w dwóch językach: polskim i angielskim. Wiedza i umiejętności nabyte w czasie stażu, a także formalne potwierdzenie kwalifikacji i rozwój osobowy na pewno ułatwią uczestnikom projektu znalezienie w przyszłości dobrej pracy.




Strona główna    Góra strony


Copyright © 2005-2016 RaV&sandrac