Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na „Zamknij” na dole tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.

Zamknij

          Dzisiaj jest 18.10.2017
Strona głównaRekrutacjaKontaktLinkiBiuletyn Informacji Publicznej


Program "Uczenie się przez całe życie" Leonardo da Vinci


Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”

Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora i Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną oraz za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.


„Bezpieczeństwo żywności i regionalny charakter jej przetwarzania – cechami przemysłu spożywczego w Unii Europejskiej”
w ramach programu Leonardo da Vinci.


    Realizacja projektu została w całości sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Jego uczestnikami była 20-osobowa grupa uczniów kl. IV technikum kształcących się w zawodzie technik technologii żywności.
    Staż, w formie 3-tygodniowej praktyki był najważniejszą częścią projektu i odbył się w listopadzie 2011 r. w Cork w Irlandii. Naszym irlandzkim partnerem była Career Counselling and Training z Cork- firma pośrednicząca, zajmująca się organizacją miejsc praktyk i logistyczną obsługą pobytu.
    Wyjazd na staż poprzedziło przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne. W ramach tego przygotowania zorganizowany został 50-godzinny kurs języka angielskiego, Dzień Irlandzki – z prezentacjami dotyczącymi historii, kultury i współczesnego oblicza tego kraju, a także szkolenie prowadzone przez pedagoga i kurs na temat bezpieczeństwa podróży i pobytu za granicą.
    Uczniowie odbywali staże aż w 17 różnych firmach sektora małych i średnich przedsiębiorstw, w których mieli okazję pracować bezpośrednio w produkcji, a także poznawać funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Miejsca stażu były bardzo zróżnicowane. Uczniowie odbywali praktyki w ciastkarniach, piekarniach (w kilku przypadkach były to zakłady o łączonej produkcji piekarsko – ciastkarskiej), wytwórni krówek wg tradycyjnych receptur, w zakładzie produkującym ciasta mrożone, w firmach produkujących pieczywo i ciasta bezglutenowe, w specjalistycznych sklepach mięsnych, w ekskluzywnych delikatesach, które prowadziły samodzielny wypiek ciast, zwłaszcza z nadzieniem pikantnym i pasztetów. Kilka osób odbywało staże nawet w zapleczu gastronomicznym hoteli, gdzie także przygotowywano własne ciasta i desery. Większość firm stażowych była firmami rodzinnymi, często z długoletnimi tradycjami, o ugruntowanej pozycji rynkowej.
    W czasie stażu uczniowie poznawali asortyment i przebieg produkcji, zasady zaopatrzenia i zbytu, magazynowanie surowców i wyrobów gotowych oraz kontrolę jakości, a także systemy zapewnienia jakości, w tym przede wszystkim systemy zapewniające bezpieczeństwo zdrowotne produkowanych wyrobów: GMP/GHP i HACCP. Mieli również okazję zapoznać się z organizacją pracy i wymaganiami stawianymi pracownikom w przedsiębiorstwach zagranicznych.
    Ze względu na rzemieślniczy charakter produkcji, większość czynności w firmach stażowych wykonywało się ręcznie, co pozwoliło uczestnikom na rozwój umiejętności manualnych, szczególnie przydatnych w przemyśle spożywczym.
    Fundusze unijne przeznaczone na realizację programu kulturowego pozwoliły uczestnikom wyjazdu na zwiedzenie interesujących miejsc w Cork (zabytkowe więzienie, kompleks uniwersytecki, muzeum masła), malowniczych miasteczek znajdujących się w okolicy ( Blarney ze średniowiecznym zamkiem, którego główną atrakcją jest „cudowny” kamień, Cobh i Kinasale) a także Moherowe Klify znajdujące się na zachodnim wybrzeżu Irlandii. Jest to jeden z najbardziej znanych światowych cudów natury. W najwyższym punkcie ich wysokość ma ok. 200m.
    Po zakończeniu stażu uczniowie wykonali prezentacje multimedialne związane z odbytą praktyką. Dotyczyły one różnych aspektów przetwarzania żywności w firmach irlandzkich. Pobyt w Irlandii pozwolił młodzieży na doskonalenie języka angielskiego, tym bardziej, że uczniowie musieli się nim posługiwać nie tylko podczas praktyk, ale także w miejscach zamieszkania u rodzin irlandzkich. Zamieszkanie u rodzin miało jeszcze inne ważne aspekty– uczniowie mogli poznać obyczaje Irlandczyków, zawrzeć z nimi bliższą znajomości i poznać domową kuchnię irlandzką.
    Wyjazd miał również znaczenie dla rozwoju osobowego uczestników: kształtował postawy asertywne, umiejętność adaptacji, zwiększył ich poczucie własnej wartości, umożliwił nawiązanie nowych znajomości.
    Pracodawcy, u których odbywały się praktyki, wysoko ocenili umiejętności, pracowitość i wiedzę fachową stażystów, czego potwierdzeniem były listy referencyjne, które otrzymali wszyscy uczestnicy.
    Ważnym potwierdzeniem wiedzy, kwalifikacji i kompetencji zdobytych przez uczniów w czasie stażu jest także otrzymany przez uczestników dokument Europass Mobilność, wydany w dwóch językach: polskim i angielskim. Wiedza i umiejętności nabyte w czasie stażu, a także formalne potwierdzenie kwalifikacji na pewno ułatwią w przyszłości znalezienie dobrej pracy przez uczestników projektu.




Strona główna    Góra strony


Copyright © 2005-2016 RaV&sandrac